Ακμή Εφήβων

Τα άτομα που διανύουν την περίοδο της εφηβείας, σε ποσοστό περίπου 70- 90%, εμφανίζουν συμπτώματα ακμής, τα οποία σχετίζονται με τις ορμονικές μεταβολές του σώματος, που παρατηρούνται στην ηλικία αυτή.

Είναι ευρέως γνωστό ότι τα περισσότερα άτομα, στην πορεία της ζωής τους, θα εμφανίσουν έστω και μία φορά από Ακμή. Σε γενικές γραμμές, η Ακμή επηρεάζει τους ανθρώπους κατά την περίοδο της εφηβικής ηλικίας, δηλαδή σε ηλικία από 15 έως και 18 ετών.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι απόλυτο, διότι η ακμή ενδέχεται να υποτροπιάσει, με αποτέλεσμα να εμφανιστεί εκ νέου, κατά την ενήλικη ζωή του ατόμου.

Συμπτώματα Εφηβικής Ακμής

Η Ακμή εκδηλώνεται με την εμφάνιση φαγεσώρων. Πρόκειται για άσπρα ή μαύρα στίγματα. Επίσης, αναπτύσσονται σαφώς περιγεγραμμένα εξογκώματα, χωρίς υγρό, τα οποία είναι γνωστά με την ονομασία βλατίδες και αρκετές φορές τα άτομα εμφανίζουν φλύκταινες. Αυτές έχουν σχήμα φυσαλίδας, με φλεγμονώδη περιφέρεια και περιέχουν πύον.

Τα συμπτώματα αυτά εξελίσσονται και παρουσιάζονται τόσο στο πρόσωπο (παρειές, μέτωπο, πιγούνι, μύτη), όσο και σε άλλες περιοχές του σώματος (πλάτη, στήθος, ώμοι).

Η φύση του δέρματος των ανδρών είναι συνήθως πιο λιπαρή. Εύλογα, λοιπόν, τα αγόρια στην εφηβεία παρουσιάζουν συμπτώματα ακμής, πιο βαριάς μορφής.

Στις νεαρές γυναίκες, τα κλινικά σημεία της ακμής αρχίζουν να εμφανίζονται περίπου μία εβδομάδα πριν από την περίοδο τους, τη χρονική δηλαδή στιγμή, όπου τα οιστρογόνα μειώνονται.

Παρά το γεγονός ότι στα κορίτσια παρατηρείται πιο ήπιας μορφής Ακμή, τα συμπτώματά της νόσου εκδηλώνονται νωρίτερα, συγκριτικά με τα αγόρια, καθώς η σωματική ωρίμανση των κοριτσιών επιτελείται πιο γρήγορα.

Οι Αιτίες της Ακμής των Εφήβων

Ορμονικές ανισορροπίες

Η παρουσία των συμπτωμάτων της Ακμής συνδέεται άρρηκτα με τις ορμονικές μεταβολές που υφίσταται το σώμα, κατά την εφηβική ηλικία. Ειδικότερα, τα ανδρογόνα διαδραματίζουν μείζονα ρόλο στην εμφάνιση της Εφηβικής Ακμής.

Πρόκειται για ανδρικές ορμόνες, οι οποίες παράγονται τόσο στον ανδρικό όσο και στο γυναικείο οργανισμό και συντείνουν αποτελεσματικά στη διεκπεραίωση μίας πλειάδας λειτουργιών του σώματος.

Μέσω του αίματος, τα ανδρογόνα κυκλοφορούν στο εσωτερικό του σώματός μας και δεσμεύονται από τους υποδοχείς, που εντοπίζονται στα αντίστοιχα όργανα. Δεδομένου όμως ότι η περίοδος της εφηβείας αποτελεί τη χρονική φάση κατά την οποία πραγματοποιούνται ορμονικές αλλαγές, τα Ανδρογόνα που παράγονται είναι περισσότερα από εκείνα που μπορούν να δεσμεύσουν τα όργανα.

Έτσι, η περίσσεια ανδρογόνων μεταφέρεται μέσω του αίματος και εγκαθίσταται στις περιοχές του προσώπου και του κορμού, οδηγώντας στην παρουσία των συμπτωμάτων της Ακμής.

Επομένως, καθίσταται πασιφανής η αλληλένδετη συσχέτιση που παρατηρείται μεταξύ της ορμονικής ανισορροπίας και της εφηβικής ακμής. Ακόμη και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που παρουσιάζουν ορμονικές διακυμάνσεις μπορεί να εκδηλώσουν Ακμή. Σε περίπτωση δε που η Ορμονική ανισορροπία συνυπάρχει με ένα ανίσχυρο ανοσοποιητικό σύστημα, ο κίνδυνος που διατρέχει το άτομο να παρουσιάσει Ακμή εντείνεται διαρκώς.

Επιπρόσθετες αιτίες

Επιπλέον αιτίες που ευθύνονται για την εμφάνιση Ακμής στους εφήβους περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

• Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών. Οι γυναίκες που πάσχουν από αυτό εμφανίζουν σταδιακά συμπτώματα ακμής, ως απόρροια της ραγδαίας αύξησης των ανδρογόνων.
  • Ερεθισμός από ξύρισμα στο πρόσωπο
  • Χρήση καλλυντικών και κρεμών.
  • Ορισμένα προϊόντα περιποίησης, στα οποία εμπεριέχονται ουσίες, όπως η βαζελίνη, εντείνουν την απόφραξη των πόρων του δέρματος, με επακόλουθο τον εγκλωβισμό του σμήγματος στο δέρμα. Τα μικρόβια, που ενυπάρχουν σε αυτό, πολλαπλασιάζονται με ραγδαίο ρυθμό και λόγω της τοξικότητας, που προκαλούν, δημιουργείται φλεγμονή, η οποία εκδηλώνεται ως ακμή.

Οι Συμβατικές Θεραπευτικές προσεγγίσεις για την Αντιμετώπιση της Ακμής

Oι γιατροί καλούνται να πληροφορήσουν τους ασθενείς για τα θεραπευτικά σχήματα που προτείνονται. Κατόπιν, σε συνεννόηση με τον ασθενή, χορηγείται ανά περίπτωση, η κατάλληλη θεραπεία.

Η σωστή θεραπευτική αγωγή μπορεί να προταθεί, μόνο εφόσον έχουν διερευνηθεί και εντοπιστεί τα πραγματικά αίτια που συνέτειναν στην εμφάνιση της Ακμής. Ανάλογα, λοιπόν, με την εκάστοτε περίπτωση, στις συνήθεις θεραπευτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της Ακμής συγκαταλέγονται οι τοπικές ή διά του στόματος φαρμακευτικές αγωγές, οι τοπικές θεραπείες, οι επεμβατικές θεραπείες και η Φωτοθεραπεία LLLT.

Tοπικές ή διά του στόματος φαρμακευτικές αγωγές

Οι Τοπικές Φαρμακευτικές Αγωγές περιλαμβάνουν τη χορήγηση Ρετινοειδών, Τοπικών Αντιβιοτικών, Υπεροξειδίου του Βενζολίου και Αζελαϊκού Οξέος.

Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις ενδέχεται να συσταθεί η χορήγηση Αντιβιοτικών φαρμάκων (Τετρακυκλίνες, Δοξυκυκλίνη, Μινοκυκλίνη, Ερυθρομυκίνη, Κλινδαμυκίνη), που χορηγούνται διά του στόματος. Ενίοτε, προτείνεται η διά του στόματος λήψη αγωγής με Ρετινοειδή.

Εντούτοις, αυτού του είδους οι θεραπευτικές προσεγγίσεις ενοχοποιούνται για την πρόκληση διαφόρων παρενεργειών στον ανθρώπινο οργανισμό. Πέραν αυτού, ενέχει ο κίνδυνος επανεμφάνισης των συμπτωμάτων της Ακμής

Τοπικές και Επεμβατικές Θεραπείες

Τα χημικά peelings αποτελούν θεραπείες που διενεργούνται στο χώρο του Ιατρείου, υπό την επίβλεψη γιατρού. Πραγματοποιούνται μέσω της χρήσης προϊόντων και παραγόντων, που αποσκοπούν στην άμεση αντιμετώπιση των δερματικών βλαβών της Ακμής σε διάφορα στάδια.

Με κριτήριο τη μορφή και το στάδιο της Ακμής, εφαρμόζονται διαφορετικού τύπου πρωτόκολλα, τα οποία εξατομικεύονται και συντείνουν στη βελτίωση της εικόνας του ασθενούς, μέσω της εξάλειψης των ορατών δερματικών βλαβών.

Ανάλογα λοιπόν με την περίπτωση, μπορεί να εφαρμοστεί Peelings με Σαλικυλικό Οξύ, Peelings με AHA (Α- Υδροξυοξέα) – Οξέα Φρούτων και Peelings με διάλυμα τριχλωροξικού οξέος (TCA).

Από την άλλη, οι Επεμβατικές θεραπείες συνδράμουν στην αντιμετώπιση περιστατικών Ακμής, που περιλαμβάνουν κλειστούς φαγέσωρες ή/και κύστεις κλειστού τύπου. Η διενέργεια κάποιων τύπων Επεμβατικών θεραπειών αποβλέπει στην αφαίρεση των επιφανειακών στοιβάδων του δέρματος, ούτως ώστε να εξαλειφθούν τυχόν δερματικές βλάβες, όπως οι ουλές.

Σε αυτές τις κατηγορίες θεραπευτικών προσεγγίσεων συγκαταλέγονται η Δερμοαπόξεση (Μικροδερμοαπόξεση), οι Διανοίξεις και οι Χειρουργικές αφαιρέσεις κύστεων. Ενίοτε, μπορούν να εφαρμοστεί Μεσοθεραπεία για την αντιμετώπιση της Ακμής. Η μεσοθεραπεία είναι μία μη χειρουργική τεχνική, η οποία μπορεί να δράσει θεραπευτικά σε διαφορετικών τύπων δερματολογικά προβλήματα.

Οι παραπάνω θεραπευτικές μέθοδοι εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη ειδικού ιατρού, ο οποίος διαθέτει την απαραίτητη κατάρτιση και γνώση και απαιτεί εξαιρετικά μεγάλη προσοχή.

Φωτοθεραπεία LLLT (Laser)

Η μέθοδος της Φωτοθεραπείας LLLT αποτελεί μία από τις αποτελεσματικότερες και ασφαλέστερες θεραπείες για την αντιμετώπιση της Κοινής Ακμής. Πρόκειται στην ουσία για καθαρό φως (μπλε ή κόκκινο), το οποίο εστιάζει στο δερματικό ιστό, στον οποίο προκαλείται φλεγμονή. Έτσι, επιτυγχάνεται η υποχώρηση του  προπιονοβακτηριδίου της Ακμής, καθώς και η σταδιακή μείωση της Φλεγμονής.

Το μπλε μήκος κύματος φωτός (415 nm) και το ερυθρό μήκος κύματος φωτός (633 nm) αποτελούν παραμέτρους που συμβάλλουν σημαντικά στην επιτυχή έκβαση της μεθόδου Φωτοθεραπείας LLLT. Το φως που εκπέμπεται από το μηχάνημα φωτοθεραπείας LLLT ασκεί αντιφλεγμονώδη δράση, με αποτέλεσμα να καταστρέφει τα P. Acnes. Ταυτόχρονα, συντείνει στην ενεργοποίηση της παραγωγής λευκοκυττάρων, γεγονός που οδηγεί στη διέγερση των μηχανισμών του ανοσοποιητικού συστήματος.

Επιπλέον, μέσω του φωτός, που εκπέμπεται, μειώνεται η παραγωγή των προφλεγμονωδών κυτταροκινών. Το δέρμα καθίσταται περισσότερο ευαίσθητο στη δράση του φωτός, με αποτέλεσμα να προκαλείται ευκολότερα η απόπτωση των πασχόντων επιθηλιακών κυττάρων. Κατόπιν αυτής της διαδικασίας, λοιπόν, ο οργανισμός αποκτά τη δυνατότητα ανάπλασης νέων, υγιών κυττάρων.

Πρόκειται για μία γρήγορη και ανώδυνη θεραπεία, που ενδείκνυται για άτομα που δεν επιθυμούν να λάβουν φαρμακευτική αγωγή. Προτείνεται, επίσης, σε εγκύους, σε πάσχοντες από παθήσεις των νεφρών ή του ήπατος, καθώς και σε όσους εκδηλώνουν ευαισθησία και αλλεργίες σε λοιπές θεραπείες.

Αξίζει να επισημανθεί ότι η εν λόγω θεραπευτική αγωγή μπορεί να συνδυαστεί και με φαρμακευτικές διά του στόματος ή τοπικές αγωγές, ενώ συνιστάται και σε ημέρες με έντονη ηλιοφάνεια.

Αιτιολογικές Θεραπευτικές προσεγγίσεις

Η Ακμή αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό νόσημα για την εκδήλωση του οποίου μπορεί να ευθύνονται παράγοντες, όπως η γενετική προδιάθεση, οι μεταβολικές δυσλειτουργίες και η ορμονική ανισορροπία. Δεδομένου μάλιστα ότι κάθε οργανισμός είναι μοναδικός, είμαστε σε θέση να συνειδητοποιήσουμε ότι και οι οργανικές λειτουργίες του καθενός διαφέρουν. Υφίστανται μεν κάποιοι γενικοί κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους το σώμα μας μεταβολίζει τις τροφές και ωριμάζει, αλλά για πολλαπλές, όπως είναι η κακή διατροφή, παρατηρούνται μεταβολές και αλλοιώσεις στις λειτουργίες του σώματος.

Το κλειδί επομένως για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της Ακμής έγκειται στην ανίχνευση των πραγματικών αιτιών που προκάλεσαν την εμφάνιση των συμπτωμάτων της Ακμής. Είναι μείζονος σημασίας, λοιπόν, η αντιμετώπιση της ρίζας του προβλήματος και όχι των συμπτωμάτων του.

Οι Αιτιολογικές θεραπείες συντελούν στον εντοπισμό και εξάλειψη των βαθύτερων αιτιών της νόσου της Ακμής, η εμφάνιση της οποίας οφείλεται σε Ορμονικές ανισορροπίες, καθώς επίσης και σε Χρόνιες, Μεταβολικές διαταραχές.

Θεραπευτικά πρωτόκολλα για την αποκατάσταση της Ορμονικής ισορροπίας

Μέσω της χορήγησης Φυσικών (Βιομιμητικών) Ορμονών, οι οποίες διαθέτουν ακριβώς την ίδια μοριακή σύσταση με τις ορμόνες που παράγονται από τον οργανισμό μας, μπορεί να επανέλθει η ισορροπία του ορμονικού συστήματος στα καλύτερα δυνατά (βέλτιστα) επίπεδα.

Έτσι, προάγεται η υγεία και, πέραν όλων των υπόλοιπων ωφελειών που παρέχονται στον ανθρώπινο οργανισμό, η Ακμή αρχίζει σταδιακά να υποχωρεί και οι δερματικές βλάβες που συνεπάγεται η νόσος εξαλείφονται.

Θεραπευτικά πρωτόκολλα για την επαναφορά της εύρυθμης λειτουργίας του Μεταβολισμού

Πολύ συχνά, μέσω της διενέργειας Εξειδικευμένων Διαγνωστικών εξετάσεων, μπορεί να εντοπιστούν υποκείμενες παθήσεις, οι οποίες συνυπάρχουν με το νόσημα της Ακμής. Κάποιες από αυτές είναι το Σύνδρομο Cushing, οι Θυρεοειδοπάθειες και το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών. Οι εν λόγω παθολογικές καταστάσεις σχετίζονται με την εμφάνιση των συμπτωμάτων Ακμής και χρήζουν θεραπευτικής αντιμετώπισης.

Επιπλέον, δεδομένου ότι η Ακμή, σε ορισμένες περιπτώσεις, σχετίζεται με Μεταβολικού τύπου αίτια, οι θεραπευτικές προσεγγίσεις που συντείνουν στην αντιμετώπιση των κυτταρικών αλλοιώσεων και βλαβών, μπορούν να αποδειχθούν πολύ αποτελεσματικές για την εξάλειψη των συμπτωμάτων της Ακμής.

Τα ιατρικά αυτά πρωτόκολλα, που έγκεινται στην αντιμετώπιση της Μεταβολικής αιτιολογίας Ακμής, μπορούν εξίσου να συντείνουν εξίσου στη θεραπευτική αντιμετώπιση λοιπών Χρόνιων και Μεταβολικών παθολογικών καταστάσεων.

Με τη σωστή διάγνωση και την κατάλληλη θεραπευτική αγωγή, το άτομο μπορεί σταδιακά να απαλλαγεί από την Ακμή, αποκτώντας βελούδινη και καθαρή επιδερμίδα.